Porady

Administrowanie budynkiem biurowym – o czym warto pamiętać

Powrót

W wielu miastach coraz popularniejsze staje się wynajmowanie powierzchni biurowych. Małe firmy i podmioty handlowo-usługowe rezygnują z budowania samodzielnych budynków. Również korporacje coraz chętniej wynajmują całe piętra w biurowcach usytuowanych w centrach miast. Duże gmachy oferują różne udogodnienia – windy, restauracje, kawiarnie, czy siłownie. Im więcej najemców, tym ważniejsze staje się odpowiednie zarządzanie. Nad sprawnym działaniem klimatyzacji, ogrzewania, wody, prądu, czy estetycznym wyglądem przestrzeni czuwa administrator budynku. Co jeszcze należy do jego obowiązków?

Zarządzanie nowoczesnym biurowcem

W Polsce wciąż brakuje odpowiedniej nazwy dla stanowiska, które łączy w sobie takie obszary, jak dbanie o funkcjonalność budynków pod względem technicznym i technologicznym oraz zarządzanie zespołem ludzi, który może liczyć nawet kilkaset osób! W języku angielskim funkcjonuje określenie „facility management”, które zawiera szereg funkcji i czynności spoczywających na barkach jednego człowieka. Administrator nowoczesnego budynku biurowego o standardzie europejskim to również jego menedżer – osoba, która powinna doglądać obiektu, mieć bieżące informacje, co dzieje się z budynkiem oraz z najemcami, znać wszystkie problemy nieruchomości oraz zdanie i opinię klientów, czyli firm codziennie korzystających z dostępnej w biurowcu infrastruktury. Zakres obowiązków zarządcy jest tym większy, im większe zapotrzebowanie na dodatkowe usługi, takie jak na przykład sprzątanie biur, zgłaszają najemcy. Manager odpowiada również za cały zespół pracujący nad utrzymaniem budynku w dobrym stanie. To on powinien kontrolować sprzątanie hallu, łazienek, czy kuchni, czystość okien, wind oraz właściwą pracę klimatyzacji i ogrzewania. Musi mieć rozległą wiedzę oraz umiejętności również z zakresu informatyki – nowoczesne biurowce to całodobowe, działające on-line systemy. Zarządzanie biurowcem klasy A usytuowanym w wielkim mieście różni się nieco od administrowania budynkami klasy B i C.

Administrowane budynkiem biurowym

W budynkach biurowych klasy B i C lista zadań, które wchodzą w zakres pracy administratora, może być nieco mniej obszerna niż dla topowych nieruchomości. Inny będzie również przekrój klientów i rodzaj oferowanych pomieszczeń – nieruchomości tej klasy często są podzielone na mniejsze pokoje biurowe, których powierzchnia nie przekracza kilkudziesięciu metrów. Wciąż jest to stanowisko bardzo odpowiedzialne wymagające rozległej wiedzy w wielu dziedzinach – począwszy od prawa budowlanego, poprzez narzędzia motywacji pracowników, aż do znajomości najnowszych trendów wystroju wnętrz biurowych. Administrator musi mieć odpowiednie kompetencje – jest odpowiedzialny za usługi sprzątania nieruchomości – utrzymanie w czystości wejścia do budynku, hallu oraz wszystkich wspólnych przestrzeni, usług utrzymania zieleni, czyli wszystkich roślin w biurowcu oraz przed nim i usług ochrony. Dba między innymi o montaż odpowiedniego systemu wycieraczek, ich właściwą konserwację i regularną wymianę wkładów czyszczących, co ma ogromny wpływ na utrzymanie czystości w biurowcu! Co więcej, to do niego zgłaszają się najemcy z problemami oraz uwagami dotyczącymi budynku i zajmowanych pomieszczeń.

Praca administratora budynku to bardzo odpowiedzialne, ale jednocześnie ciekawe zajęcie. W nowoczesnych biurowcach klasy A w dużych miastach pod opieką zarządcy są nowoczesne systemy i rozwiązania teleinformatyczne obsługiwane przez zagraniczne korporacje. W budynkach klasy B i C administrator również ma o brzegi wypełniony kalendarz, a kontakt z klientami sprawia, że ta praca stwarza ogromne możliwości rozwoju i daje wiele satysfakcji.



Sprawdź inne podobne wpisy